Gamification i dag 

Spread the love

Spil fascinerer os. Spillere i alle aldre bruger flere timer om dagen på at løse virtuelle udfordringer. Indenfor de sidste 10 år har spilverden ændret sig drastisk. Spil er ikke længere noget der kun spilles på computeren eller på spillemaskiner som playstation, xbox eller nintendo. Flere og flere mennesker bruger til dagligt smartphones eller tablets og dertilhørende apps. I forbindelse med dette, er det blevet meget populært at spille mobil-spil.

Hvad er gamification?

For at få brugerne til at foretage køb som de ikke nødvendigvis ellers ville foretage sig, kan man benytte sig af gamification. Gamification er en markedsføringsmetode hvor man bruger elementer fra spilverdenen, som f.eks. pointsystemer, karakterer eller specielle scenarier. Hvor man med traditionel markedsføring bruger kommunikation som en envejs kanal, og hvor det er virksomheden der har ordet, engagerer man nu brugerne til at deltage interaktivt, så de selv har noget at skulle have sagt. Med gamification bliver det til en oplevelse man husker, istedet for blot at være en ydelse. Med gamification kan man skabe en emotionel forbindelse mellem brugeren og brandet.

gamification 

Fordele ved gamification

Hvis gamification benyttes korrekt, kan det resultere i øgede konverteringer og stigning i salg, men det kan også styrke virksomhedens brand. Brugeren bliver dagligt bombarderet med tilbud og reklamer, i TV, ved busstoppesteder og på de sociale medier, og det er ikke alt man husker. Men med gamification bruger man elementer fra spil til at udfordre og motivere potentielle kunder til at foretage køb, på en sjov og underholdende måde, og det gør at brugeren vil huske brandet.

Med gamification er der større sandsynlighed for, at brugeren bliver længere tid på hjemmesiden, og det er en rigtig god måde at få øgede konverteringer. Med en blanding af gamification og konkurrenceelementer, er der en gevinst ved at besøge hjemmesiden, og det er en god måde at få kunden til at komme tilbage til hjemmesiden.

Strategisk brug af gamification

Det er vigtigt at tænke på hvilke spilelementer man vil bruge i sin kampagne, det skal stemme overens med målgruppens behov.

Der skal være en mening med spillet, det skal ikke virke ligegyldigt. Hvis alle handlinger fører til point, engagerer det ikke brugeren. Brugeren skal føle at det er sjovt og motiverende, og at de får noget ud af det. Det gælder om at fange brugerene, så de får den følelse, som når de selv sætter sig ned for at spille et spil.

Det er også vigtigt, at brugeren ikke skal føle sig tvunget til at købe noget, da det kan gøre at brugeren får en negativ følelse og et dårligt indtryk af virksomheden. På samme måde kan det også skabe en negativ følelse, at alle handlinger i spillet skal føre til køb. Brugeren skal ikke have at vide hvad de skal gøre, eller føle at de bliver tvunget til noget, brugeren skal selv tage handling.